Laatste Nieuws arrow Projecten arrow Pondicherry India arrow Wat beweegt Ivar Jenten?
www.stichtingkleinverzet.nl | vrijdag, 18 april 2014
Stichting Klein Verzet stelt zich ten doel fondsen te werven waarmee onderwijsmogelijkheden voor kansarme kinderen of jongvolwassenen worden gerealiseerd.

Sinds september 2004 is door Klein Verzet € 212.655,96
bij elkaar gefietst. Daarmee zijn inmiddels ruim twintig onderwijsprojecten gefinancieerd waarover u op deze website meer kunt lezen.

Van onze Fietsers

Gerrit en Jeanette Fietsen boven de wolken over de “Avenue de los Volcanos"
Fietsen boven de wolken over de 'Avenida de los Volcanos' Ecuador ligt op het middelpunt van de aarde, op de evenaar, oftewel de 0-Meridiaan. Precies op ... meer...

Wat beweegt Ivar Jenten? Afdrukken E-mail
 De uitzichtloosheid van kasteloze kinderen in Zuid India
alt
In 1975 vertrok Ivar Jenten met een rugzak naar Auroville in Zuid-India om daar yoga te gaan studeren.  Naast de lessen die hij daar volgde hield hij zich in de eerste 3 jaar van zijn verblijf met biologische landbouw bezig, werkte hij o.a. op een bananenplantage en hielp hij mee met het graven van veel open wells, (borewells bestonden in die tijd nog niet).
De confrontatie met de uitzichtloze armoede in het zuiden van India trof hem diep en deed hem besluiten om
zich in te zetten voor de kasteloze kinderen die apart van de dorpen wonen in z.g. colonies.
.
De armoede in dat gebied was schrijnend. Kinderen gingen niet naar school, mannen dronken veel alcohol (die ze brouwden van weggegooide batterijen) en sloegen hun vrouwen genadeloos als ze dronken thuis kwamen.In 1977 is Ivar in de colony Kottakarai een avondschooltje begonnen waar, aan kansloze kinderen, voornamelijk Engels en Tamil werd onderwezen d.m.v. zang en dans. Dat werkte goed, de kinderen konden met slechts een smalle basiskennis van het Engels al snel werk in Auroville vinden. Een jaar later kwam er een schooltje bij in Alankuppam colony, een jaar later nog een en weer een jaar later opnieuw een. Zo waren er ineens vier kleine schooltjes. Door vrienden in München (die een mode-bedrijf hadden) kreeg Ivar de mogelijkheid om, samen met de kinderen in Auroville, sweaters te gaan produceren. De Indiase regering doneerde de fondsen voor trainingen. Ook dit werd een succes. Ook lampenkappen  wierookstokjes werden in de productie opgenomen en er werd een begin gemaakt met het maken van leerbewerkte producten.

alt In 1983 was het tijd voor iets nieuws. In de regio werden 23 kinderen uit de avondschooltjes op hun muzikale talenten geselecteerd en is Ivar, samen met hen, een dagschool begonnen, de Isai Ambalam. De kinderen woonden bij Ivar in huis, leerden er vloeiend engels spreken, een muziekinstrument bespelen en klassieke indiase dans beoefenen. Samen met deze kinderen is Ivar door een groot gedeelte van India gereisd en hebben ze veel voorstellingen gegeven.
Het directe contact met deze armoede en de uitzichtloosheid van het dagelijks bestaan van deze mensen bewogen Ivar destijds, en nog steeds, om zich op de een of andere manier in te zetten om hun erbarmelijke situatie iets te kunnen verlichten.

Na vele jaren in het allerarmste deel van India gewerkt te hebben keerde Ivar tijdelijk terug naar Nederland om er een stichting op te richten waarin zijn werk een gestructureerde basis krijgt. In deze stichting, Isai Mai(y)am, zijn diverse onderwijsprojecten ondergebracht. Daarover kunt u hier meer lezen.

alt

< Vorige